Uitvoe­rings­pro­gramma Fiets 2023-2026 deel I


Tech­nische vragen Pieter Groe­newege

Indiendatum: 29 aug. 2023

De volgende vragen betreffen het beoogde fietspad Amstelwijck - Station Zuid:

  1. Welke winst, zowel in tijd als in afstand, levert dit fietspad fietsers op t.o.v. de bestaande route van Amstelwijck naar Station Zuid via de Abraham Kuyperweg?
  2. Welke winst, zowel in tijd als in afstand, levert dit fietspad fietsers op t.o.v. de bestaande route van Amstelwijck naar Station Zuid via het fietspad ten oosten van de N3?
  3. Hoeveel bomen moeten voor deze nieuwe fietsroute worden gekapt?
  4. Hoeveel onverharde oppervlakte moet voor deze route worden verhard?
  5. Hoe wordt dit fietspad ingepast in het bestaande parkje tussen DeetosSnel en de Zuidendijk en wat blijft er van dat parkje over?
  6. Wat betekent de stippellijn die de hoek van de Zuidendijk en de Smitsweg afsnijdt, en die dwars door een bos langs het spoor loopt, op de kaart op p. 6?

De volgende vragen betreffen de S.M. Hugo van Gijnweg:

  1. Wat gebeurt er met de kruisingen met de Talmaweg en de Spirea?

Overige vragen:

  1. Op basis waarvan is bepaald dat alle straten die naar winkelcentrum Crabbehof leiden onderdeel zijn van het basisnet?
  2. Worden alle (vrijliggende) fietspaden aangelegd in rood asfalt? Zo nee, waarom niet?

De volgende vragen betreffen het beoogde fietspad Amstelwijck - Station Zuid:

  • Welke winst, zowel in tijd als in afstand, levert dit fietspad fietsers op t.o.v. de bestaande route van Amstelwijck naar Station Zuid via de Abraham Kuyperweg?

In afstand is deze route 500 meter korter dan de route via de Abraham Kuyperweg (2,1 km vs 1,7 km). Los van deze afstand is de afstand via de Zuidendijk-Domela Nieuwenhuisweg- Abraham Kuyperweg een onlogische, niet-leesbare route. De tijdwinst is inherent aan het verschil in afstand. Uitgaande van gemiddeld 15 km/u geeft dat 2 minuten tijdwinst. En waarschijnlijk zelfs groter, omdat het gaat om een logische, rechte route, waar een hogere (gemiddelde) snelheid gefietst kan worden vergeleken met de kronkelige route door woonstraten.

  • Welke winst, zowel in tijd als in afstand, levert dit fietspad fietsers op t.o.v. de bestaande route van Amstelwijck naar Station Zuid via het fietspad ten oosten van de N3?

In afstand is deze route 200 meter korter dan de route via de oostzijde N3 (1,9 km vs 1,7 km). Waarbij dat de afstand is van de route langs de N3 tot aan de oostelijke fietsenstalling. De loopafstand tot het station is groter vanaf die stalling. De winst ten opzicht van de bestaande route (die nu al druk gebruik wordt) is dat het daar minderdruk (of in ieder geval niet nog drukker) wordt door deze maatregel.

  • Hoeveel bomen moeten voor deze nieuwe fietsroute worden gekapt?

Voor deze route lijkt het niet nodig te zijn bomen te kappen. Het fietspad wordt zoveel mogelijk ingepast op het bestaande A.J. Verburghpad en de bestaande brandweerroute richting de Piersonstraat.

  • Hoeveel onverharde oppervlakte moet voor deze route worden verhard?

Voor deze fietsroute moet 2.240m2 onverhard oppervlakte worden verhard. Een groot deel hiervan is al gefundeerd voor de aanwezige brandweerroute.

  • Hoe wordt dit fietspad ingepast in het bestaande parkje tussen DeetosSnel en de Zuidendijk en wat blijft er van dat parkje over?

Het fietspad wordt ingepast op het bestaande A.J. Verburghpad. Hier wordt een nieuw pad met breed asfalt aangelegd.

  • Wat betekent de stippellijn die de hoek van de Zuidendijk en de Smitsweg afsnijdt, en die dwars door een bos langs het spoor loopt, op de kaart op p. 6?

Dat is het gewenste verloop van deze route wat nog eens 140 meter extra winst oplevert. Dat verloop is echter niet direct uit te voeren, omdat inpassing daarvan afhankelijk is van de ontwikkeling van De Boomgaard (tegenover locatie Smitszigt) en van particulier bezit aan de zuidzijde van de Zuidendijk. De stippellijn kan dus gezien worden als missing link.

De volgende vraag betreft de S.M. Hugo van Gijnweg:

  • Wat gebeurt er met de kruisingen met de Talmaweg en de Spirea?

De kruisingen met de Talmaweg en Spirea moeten nog verder uitgewerkt worden afhankelijk van het exacte ontwerp van de S.M. Hugo van Gijnweg. Uitgangspunt is dat de veiligheid en logica voor langzaam verkeer sterk verbeterd worden.

Overige vragen:

  • Op basis waarvan is bepaald dat alle straten die naar winkelcentrum Crabbehof leiden onderdeelzijn van het basisnet?

De ambitie ligt op dit moment in eerste instantie om de gewenste kwaliteit te realiseren op het pluskwaliteitsnet en kwaliteitsnet. Dat niet alle wegen dit kwaliteitsniveau krijgen heeft te maken met de grootte van de maaswijdte van het netwerk.

  • Worden alle (vrijliggende) fietspaden aangelegd in rood asfalt? Zo nee, waarom niet?

Routes gelegen op het pluskwaliteitsnet worden uitgevoerd in rood asfalt, zoals aangegeven in de tabel in bijlage D. Voor de overige fietsroutes zijn er geen vereisten, behalve wanneer de fiets in de voorrang is. Dan wordt een oversteek wel altijd in een rode kleur uitgevoerd. Voor de overige delen heeft een rode kleur op een vrijliggend fietspad niet direct toegevoegde waarde. Vanuit de herkenbaarheid van een route vinden wij het wel wenselijk een fietsroute in rood uit te voeren. De uitvoering is maatwerk per project en de afwegingen hebben te maken met o.a. kosten voor aanleg en beheer, kabels en leidingen, locatie (bijv. op een (historisch) dijklichaam).