Inrichting Van Baer­le­straat


Vragen­half­uur­vragen Pieter Groe­newege

Indiendatum: 17 sep. 2024

De Van Baerlestraat. Een straat waar de gemeente Dordrecht heel graag wil dat je je aan de snelheid houdt.

30 kilometer per uur. Dat lijdt geen twijfel. Er staat een zone 30-bord. Dertig staat in koeienletters op de straat gekalkt. Er liggen meerdere wegversmallingen. En er staat een digitaal bord, dat je met grote rode cijfers terecht wijst als je het gaspedaal te diep indrukt.

Heel gek dan dat de nieuwe kruisingen juist uitnodigen om flink gas te geven. Want waar rechts normaal voorrang heeft in een 30-kilometerzone, heb je op de Van Baerlestraat lekker voorrang op de zijstraten van rechts. Mede door een pas vernieuwde uitritconstructie. Een vreemde keuze, vindt de Partij voor de Dieren.

Daarom de volgende vragen:

  • Waarom wordt de Van Baerlestraat ingericht als een doorgaande weg, met voorrang op verkeer van rechts, terwijl de straat bedoeld is als 30-kilometergebied?
  • Deelt het college de mening van de Partij voor de Dieren dat deze inrichting de snelheid op de Van Baerlestraat ongewenst omhoog stuwt?
  • En als laatste, is het college bereid kruisingen in 30 kilometerzone, waaronder de nog te vernieuwen kruising van de Van Baerlestraat met de Tesselschadestraat, zo aan te leggen dat verkeer van rechts wel voorrang krijgt? Zo nee, waarom niet?

Indiendatum: 17 sep. 2024
Antwoorddatum: 17 sep. 2024

De heer Burggraaf (wethouder): Voorzitter, we zijn het voor een groot deel eens met hetgeen u stelt over de Van Baerlestraat en de 30 kilometer per uur en zorgen dat je daar met een andere inrichting ook kan zorgen dat die snelheid gehanteerd wordt en er niet te hard gereden wordt. Alleen het geval is dat er nu alleen budget is om de zijstraten aan te pakken van de Van Baerlestraat. Dat is wat er nu gebeurt. De bestaande aansluiting op de Van Baerlestraat, in die zijstraten, wordt heringericht en niet de Van Baerlestraat zelf. U ziet ook bijvoorbeeld de Hugo de Grootlaan, aan de andere zijde van het water. Daar is wel een klinkerbestrating inrichting. Iets wat wel veel meer bij die 30 kilometerzone past. Nogmaals, we zijn nu vooral bezig met de zijstraten aanpakken. En dan vervolgens zullen we daarna gaan kijken... Ook omdat voorheen hier nog een bus over reed. Dat is nu niet meer het geval. Dat maakt ook een andere indeling van de weg te overwegen. Gaan we dat daarna bekijken of er passende opties zijn om bepaalde kruisingen en dergelijke zo in te richten dat we daarmee zoveel mogelijk een snelheidsremmende situatie kunnen realiseren.

De voorzitter: Ik zie een korte vervolgvraag.

De heer Groenewege (PvdD): Kort. Komt er nog een brief over naar de raad? En zo ja, wanneer?

De voorzitter: Mijnheer Burggraaf.

De heer Burggraaf (wethouder): Dat waren we niet voornemens, om daar een brief over te sturen. Het is natuurlijk een portefeuille van mijn collega. Het is heel makkelijk om dan toe te zeggen dat er een hele raadsinformatiebrief over komt. Maar ik zou willen voorstellen dat wij in ieder geval even terugkoppelen, nadat die werkzaamheden ze doen. En dat de vorm waarin we dat doen nog even bekijken wat het minste werk vraagt. Maar ik snap uw vraag, dat u graag een terugkoppeling wil. We kunnen ook even kijken of we het in het kader van de toezeggingenlijst, die u altijd bijhoudt, of we daar anders even een kwartaal in kunnen opnemen waarin we terugmelding doen over, nogmaals wat ik net zei, het bekijken van passende opties rondom verschillende kruispunten en dergelijke. Ik denk dat dat laatste het meest praktische is om als toezegging zo te verwerken.

De voorzitter: Dank u wel. Die toezegging wordt genoteerd. Is denk ik ook voldoende voor de heer Groenewege.