Emis­sieloze afval­lo­gistiek binnenstad


Artikel 40-vragen Cees Venderbos-Lambinon

Indiendatum: 4 dec. 2023

Indieners:
Cees Venderbos-Lambinon, Partij voor de Dieren.
Jacques Katif, Beter Voor Dordt.
Frans-Bauke van der Meer: GroenLinks

Op 21 oktober 2023 heeft het college de raad door midddel van RIB 2023-0144104 onder andere geïnformeerd over de afvallogistiek in de binnenstad van Dordrecht.

In deze RIB staat vermeld:

"Wat speelt er nog meer?"
Monitoring logistiek verkeer: We hebben via een pilotonderzoek het aantal logistieke vervoersbewegingen in het kernwinkelgebied in kaart gebracht over de periode van één week.
We willen dit gaan uitbreiden met continue monitoring.

Afvallogistiek: Zowel HVC als Netwerk rijden inmiddels met elektrische inzamelwagens in de binnenstad. Hiermee is de afvallogistiek voor huisafval en bedrijfsafval in de binnenstad een stuk duurzamer. Er wordt nu nog onderzocht hoe we het aantal ritten ook nog kunnen verminderen.

Uit eigen waarnemingen is duidelijk dat, in ieder geval in het historische havengebied van de binnenstad, het huis- en bedrijfsafval (restafval, GFT, papier, PMT en glas) niet door elektrische inzamelwagens opgehaald wordt.

Overeenkomstig art. 40 van het Reglement van orde stelle de raadsleden Cees Venderbos-Lambinon (Partij voor de Dieren), Jacques Katif (Beter Voor Dordt) en Frans-Bauke van der Meer (GroenLinks) de volgende vragen:

  1. Is het college bekend met het feit dat zowel HVC, Netwerk (bedrijfsafval) als Korevaar (glas) met vervuilende diesel inzamelwagens het afval in de historische binnenstad ophalen?
  2. Wat is de reden dat in de genoemde RIB vermeld staat dat HVC en Netwerk inmiddels met elektrische inzamelwagens in de binnenstad rijden terwijl uit eigen waarnemingen is gebleken dat dit in het historische havengebied niet het geval is?
    Heeft het college dit laten controleren? Zo nee, waarom niet?
  3. Gaat het college naar HVC, Netwerk en Korevaar actie ondernemen zodat ook het afval in de historische binnenstad met elektrische inzamelwagens opgehaald gaat worden?
    Zo ja, op welke termijn gaat het college tot actie over? Zo nee, waarom niet?
  4. Kan het college aangeven waarom de pilot alleen in het kernwinkelgebied is uitgevoerd en niet in de gehele binnenstad?
  5. Bij de afvallogistiek in de binnenstad zijn meerdere bedrijven betrokken die deels hetzelfde type afval ophalen. Wordt er gewerkt aan maatregelen om hier (meer) te bundelen zodat het aantal vervoersbewegingen kan verminderen? Zo ja, om welke maatregelen gaat het? Zo nee, waarom niet?

    Met vriendelijke groet,

    Cees Venderbos-Lambinon Jacques Katif Frans-Bauke van der Meer
    Partij voor de Dieren Beter Voor Dordt GroenLinks