Haal de snelheid uit de Oudendijk


Motie Cees Venderbos Lambinon

26 november 2024

De gemeenteraad van Dordrecht, in vergadering bijeen op 26 november 2024, behandelend het agendapunt Vaststellen bestemmingsplan 14e herziening Dubbeldam, locatie Noordendijk - De Hoop - Raadsvoorstel,

Constaterende dat:

  • De ontsluitting van de Nieuwe Hoven voor autoverkeer zal plaatsvinden op de plaats van de huidige aansluiting van De Hoop;
  • De Oudendijk vanaf deze aansluiting tot aan de Provicialeweg zal worden verbreed van
    3,60 m naar 4,8 m;
  • Deze verbrede Oudendijk gebruikt zal worden door (o.a.) voetgangers, fietsers, autoverkeer en vrachtverkeer;
  • Gemotoriseerd verkeer op de Oudendijk op dit moment structureel te hard rijdt: de gemiddelde snelheid is 32 km/u, dus een groot deel van de automobilisten rijdt harder; 15% rijdt zelfs harder dan 40 km/u (bron: Aanvullend Verkeersonderzoek Oudendijk);
  • Een breder wegprofiel uitnodigt tot (nog) harder rijden en de verbreding van de Oudendijk deze situatie naar verwachting verergert;
  • In de nieuwe situatie daarbovenop een toename van 831 motorvoertuigbewegingen en 446 fietsbewegingen is te verwachten;
  • Er op dit moment, ondanks de vele snelheidsovertredingen en de verwachte toename van verkeer, geen snelheidsremmende maatregelen worden voorgesteld voor de Oudendijk;
Oudendijk

Luchtfoto: Oudendijk. Gedeelte zonder vrijliggend fietspad rood gearceerd.

Overwegende dat:

  • Door de nieuwe uitrit van de Nieuwe Hoven op de Oudendijk conflicten tussen voetgangers, fiets- en autoverkeer zullen toenemen, vooral op het gedeelte zonder vrijliggend fietspad (zie de rode markering op de luchtfoto);
  • De snelheidsovertredingen op de Oudendijk zelfs zonder ontwikkelingen in de buurt aanleiding zouden moeten geven om de weginrichting te heroverwegen;
  • Hier verschillende mogelijkheden toe zijn, zoals bijvoorbeeld drempels, wegversmallingen en het inrichten van een fietsstraat;

Verzoekt het college:

  • Voor bovengenoemd gedeelte van de Oudendijk (zie luchtfoto) te onderzoeken welke snelheidsremmende maatregelen kunnen worden toegepast om gemotoriseerd verkeer te bewegen zich te houden aan de maximumsnelheid van 30 km/u;
  • Hierbij expliciet de mogelijkheden van drempels, wegversmallingen, klinkerbestrating en het inrichten van een fietsstraat mee te nemen;
  • Hierbij extra aandacht te hebben voor het gedeelte tussen de Provincialeweg en de ontsluiting van de Nieuwe Hoven;
  • Te borgen dat snelheidsremmende maatregelen niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid;
  • De Hoop hierbij als initiatiefnemer van de Nieuwe Hoven te betrekken;
  • De resultaten voor de zomer van 2025 in de vorm van een raadsvoorstel met voorgestelde maatregelen aan de raad terug te koppelen;

En gaat over tot de orde van de dag,


Status

Aangenomen

Voor

Beter Voor Dordt, CDA, DENK, GroenLinks, Partij voor de Dieren, SP, Fractie Van Leeuwen, Fractie Van der Spoel, VVD, VSP

Tegen

ChristenUnie/SGP, Forum voor Democratie, PvdA, Fractie Van Waardhuizen