Geen recre­atief fietspad door Natura 2000-gebied


Amen­dement Pieter Groe­newege

24 september 2024

De gemeenteraad van Dordrecht, in vergadering bijeen op 24 september 2024, behandelend het agendapunt Vaststellen Mobiliteitsplan Dordrecht 2040 - Raadsvoorstel,

Besluit het raadsbesluit als volgt te wijzigen:

De tekst

“Realiseren van sterke fietsradialen tussen de verschillende gebieden en regio om een aantrekkelijk alternatief te bieden voor autoverplaatsingen”

wordt vervangen door

“Realiseren van sterke fietsradialen tussen de verschillende gebieden en regio’s om een aantrekkelijk alternatief te bieden voor autoverplaatsingen, met dien verstande dat het college gezien de Natura 2000-status van de Biesbosch geen directe fietsverbinding tussen het Biesboschcentrum en de Kop van het Land realiseert en deze verbinding wordt geschrapt van de kaart op pagina 44 van het Mobiliteitsplan

Toelichting

Op pagina 44 van het Mobiliteitsplan zien we op de kaart een zogenaamde “missing link recreatief netwerk” staan tussen het Biesboschcentrum en de Kop van het Land: een directe fietsverbinding tussen deze twee locaties. Deze gedroomde fietsroute ligt volledig in Natura 2000-gebied De Biesbosch.

In Natura 2000-gebied staat niet recreatie, maar de natuur voorop. De Otterpolder is nu moeilijk bereikbaar en wordt slechts extensief gebruikt voor recreatie. De natuur - van meerkoeten tot zeearenden - wordt hierdoor niet te veel verstoord. Een fietsverbinding zou dit gebied ontsluiten voor intensieve recreatie. Dit kan niet de bedoeling zijn van het Natura 2000-gebied. Zowel Staatsbosbeheer, eigenaar en beheerder van de Otterpolder, als de Natuur- en Vogelwacht De Biesbosch onderschrijven dit in recente brieven aan de raad.

Voor wie wil fietsen in de Biesbosch zijn er bovendien voldoende andere mogelijkheden, zoals de Nieuwe Dordtse Biesbosch.

Deze nieuwe fietsverbinding zou minstens 1,25 tot 1,5 km lang moeten zijn. Vrijliggende tweerichtingsfietspaden hebben een minimale breedte van 3,6 m, wat zou betekenen dat deze ontwikkeling minimaal 4.500 m2 verharding zou toevoegen aan het Natura 2000-gebied, oftewel 0,45 hectare. Dit wordt door het bevoegd gezag (provincie Zuid-Holland) vrijwel zeker als een nadelig en significant effect op de natuurwaarden beschouwd, waarvoor kostbare compensatiemaatregelen noodzakelijk zijn - als deze ontwikkeling überhaupt wordt toegestaan.

Daarnaast zouden twee nieuwe fietsbruggen nodig zijn binnen het Natura 2000-gebied met bijkomende onderhoudskosten. Deze investeringen zijn in het kader van de financiële situatie van onze gemeente, naar de mening van de indieners, niet te verantwoorden.

Ten behoeve van de natuur en de gemeentelijke financiën oordelen indieners daarom dat deze nieuwe fietsverbinding ongewenst is. Dit amendement geeft hier gevolg aan door het college de opdracht te geven dit fietspad niet te realiseren.

Pieter Groenewege
Partij voor de Dieren
Albert Klerk
CDA
Marco Stam
Fractie Van Waardhuizen
Frans-Bauke van der Meer
GroenLinks

Raymond Hartmeijer
SP

Bart de Feijter
ChristenUnie/SGP
Mehmet Safranti
DENK
Ruby Pichel
Forum Voor Democratie
Aydin Gündogdu
Op Ons Eiland


Status

Aangenomen

Voor

GroenLinks, Beter Voor Dordt, VSP, ChristenUnie/SGP, CDA, PvdA, Partij voor de Dieren, DENK, Op Ons Eiland, SP, Forum voor Democratie, Fractie Van der Spoel

Tegen

VVD, Gewoon Dordt, Fractie Van Leeuwen