Vast­stellen Mobi­li­teitsplan Dordrecht 2040


Raads­bij­drage Pieter Groe­newege

24 september 2024

Voorzitter,

Ontginnen, ontsluiten, asfalteren. Dat is de negentiende-eeuwse visie van dit college op de Dordtse natuur.

Allereerst in een van de meest bijzondere stukjes Nederland, hier in onze achtertuin: Natura 2000-gebied De Biesbosch. Al jaren is het college in gesprek met grondeigenaar Staatsbosbeheer over een fietspad door de Otterpolder, en al jaren geeft Staatsbosbeheer aan dat het niet kan. Er zitten duizenden broedvogels in de Otterpolder, die helaas zeer verstoringsgevoelig zijn. In een recente brief aan de raad heeft Staatsbosbeheer dit nog eens onderstreept.

Toch tekent het college in dit Mobiliteitsplan anderhalve kilometer asfalt in door de Otterpolder. Stronteigenwijs en onbegrijpelijk. De Partij voor de Dieren dient samen met CDA, Fractie Van Waardhuizen, GroenLinks, SP, CU/SGP, DENK, FVD en Op Ons Eiland een amendement in om Van der Linden Wegenbouw en Asfaltoplossingen een halt toe te roepen.

Dan het Wantij: de prachtige verbinding tussen de Biesbosch en de Oude Maas. De oever bij spaarbekken de Grote Rug is een wilgenvloedbos: een rustgebied voor vogels, kleine zoogdieren, amfibieën en libelles. Bevers en reeën bezoeken de oever regelmatig, en zelfs een vos laat zich af en toe zien. De oever valt dan ook niet voor niets onder Natuurnetwerk Nederland: een netwerk om natuurgebieden aan elkaar te verbinden en robuuster te maken. In Natuurnetwerk Nederland worden omgevingsplannen door de provincie streng getoetst. Ontwikkelingen moeten een groot belang hebben voor de samenleving, waarvoor er geen alternatieven zijn. Zonder twijfel kwalificeert een recreatief fietspad daar niet voor.

Zoals we weten hanteert dit college het motto “ontginnen, ontsluiten, asfalteren”, dus ook deze bijzondere natuur moet worden ontgonnen, ontsloten en geasfalteerd. Hoppa, ingetekend op de kaart in het Mobiliteitsplan, dwars over het terrein van Nivonhuis De Kleine Rug - terrein dat onteigend zou moeten worden, waar opstallen gesloopt zouden moeten worden om dit fietspad en de hellingbaan naar de bijbehorende brug aan te leggen. Het college heeft het Nivonhuis niet eens geïnformeerd over dit plan en ze zijn ervan geschrokken en er uiteraard fel op tegen. Een nieuw dieptepunt qua participatie.

De Partij voor de Dieren dient een amendement in om ook dit stuk natuur tegen de asfaltambities van dit college te beschermen. En wij zullen met belangstelling afwachten hoe de raad over dit amendement stemt. Want er zijn een aantal partijen in deze raad die de mond vol hebben van participatie en vertrouwen in de overheid. Maar vinden ze dat echt belangrijk? Of is participatie een gelegenheidsargument om van stal te halen als je een tunnel open wilt houden voor autoverkeer, of als je gratis wilt blijven parkeren? Vandaag komen we erachter.

Dan gaan wij graag ook in op de manier waarop wij de voorstellen van andere partijen wegen.

We zien dat er moties zijn die terug willen naar een geïdealiseerd verleden, toen je nog een boterbabbelaar kon kopen voor 3 guldencent en toen je nog gratis op het Scheffersplein kon parkeren. En toen er ook 80% meer verkeersdoden vielen onder voetgangers, en concentraties zwaveldioxide in de lucht 100 keer hoger lagen dan tegenwoordig. Want de auto stond ooit op 1, ten koste van alles wat ons dierbaar is. Het PMOTS-principe regeerde, een principe waar een deel van deze raad zijn hart aan heeft verpand.

Die tijd ligt gelukkig achter ons. Vóór ons ligt een stad voor iedereen, waar je veilig kan lopen en kinderen ruimte hebben om te spelen op straat. Met schone lucht en ruimte voor groen in het straatbeeld. En door die bril bekijken wij de moties en amendementen die voorliggen. Dus wij zijn voor het voorstel van het college over betaald parkeren en over het overwegen van knips in de Krispijntunnel en de Zuidendijk. Wij staan positief tegenover voorstellen die de stad leefbaarder maken, zoals de motie van de PvdA over een onderzoek naar een woonerf in de binnenstad. En ja, zelfs het terechte amendement van de VVD over Wilgenwende.

Voorzitter, wij willen ook aandacht vragen voor de Staart. Daar hebben wij zorgelijke geluiden uit ontvangen. Het college overweegt een fietspad langs de hele Wantij-oever, maar wij hebben begrepen dat een meerderheid van bewoners daar niet op zit te wachten. Bewoners van de Staart willen graag gewoon een fijn rondje kunnen lopen met de hond of met de kinderwagen, zonder van hun sokken te worden gereden door Jut en Jul op hun opgevoerde elektrische weekendfietsen. En als Partij voor de Dieren vinden we eigenlijk dat bewoners van de Staart al genoeg meloenen hebben moeten slikken. We vragen de wethouder dan ook toe te zeggen dat steun vanuit de buurt als voorwaarde wordt gehanteerd voor een fietspad langs de noordelijke Wantij-oever. En wij nemen aan dat partijen die zeggen participatie hoog in het vaandel te hebben staan, deze oproep van harte zullen ondersteunen.

Dankuwel.