Het Dordts slaver­nij­ver­leden zichtbaar

Dordrecht heeft een slavernijverleden als suikerstad, maar niet veel mensen zijn zich daar bewust van. De gemeente moet dat bewustzijn vergroten door dit verleden zichtbaar te maken in de stad.

• Dordrecht maakt excuses voor zijn slavernijverleden.
  • Betwist erfgoed wordt in kaart gebracht. Dordrecht zoekt op democratische wijze een andere, zelfkritische omgang met dit erfgoed.
  • De gemeente zorgt ervoor dat straatnamen in Dordrecht recht doen aan de geschiedenis van alle inwoners. Bij nieuwe straatnamen die naar personen verwijzen wordt diversiteit het uitgangspunt. De gemeente faciliteert het maatschappelijk debat over hoe om te gaan met bestaande straatnamen die verwijzen naar het slavernijverleden. Bij behoud van deze straatnamen wordt duiding gegeven van de betreffende betrokkenheid.
  • Op toeristische informatieborden komt informatie over de betrokkenheid van personen, gebouwen en locaties bij de slavenhandel.
  • De VVV organiseert een stadswandeling gewijd aan het Dordtse slavernijverleden en integreert informatie hierover in haar overige wandelingen en gidsen.
  • De gemeente organiseert een jaarlijkse Keti Koti-herdenking en -viering.
  • De gemeente faciliteert een lesprogramma over het Dordtse slavernijverleden en stimuleert scholen om dit onderwerp in hun curriculum op te nemen.
  • Burgers moeten kosteloos en zonder psychisch onderzoek hun achternaam kunnen veranderen als die uit het koloniale verleden stamt.

Het standpunt Het Dordts slavernijverleden zichtbaar is onderdeel van: Gelijke kansen, werk en inkomen

Help mee aan een betere wereld

Word lid Doneer